Język angielski w szkole podstawowej z podłogą interaktywną SmartFloor

13.12.2024

Język angielski w szkole podstawowej z podłogą interaktywną SmartFloor

 

Nowoczesne technologie w edukacji zdecydowanie wzbogacają warsztat pracy nauczyciela i otwierają przed uczniami zupełnie nowe możliwości nauki. Jednym z takich innowacyjnych narzędzi, które miałam okazję testować, jest interaktywna podłoga SmartFloor. Dzięki niej moje zajęcia z języka angielskiego stały się bardziej urozmaicone i angażujące, co znacznie wpłynęło na aktywność uczniów. Praca z podłogą interaktywną pozwoliła mi odkrywać zupełnie nowe sposoby pracy z uczniami, a także zainspirowała mnie do tworzenia własnych aktywności i zintegrowania ich z niektórymi aplikacjami narzędzia SmartFloor. Nie zabrakło również momentów refleksji oraz nauki na błędach, które stały się ważną częścią tego procesu.

W niniejszym tekście chciałabym podzielić się swoimi doświadczeniami, inspiracjami oraz wyzwaniami, które towarzyszyły mi podczas pracy z tym narzędziem. Tekst podzieliłam na dwie części - prezentację najczęściej używanych przeze mnie aplikacji oraz przemyślenia, wskazówki i wnioski do dalszej pracy.

 

I. Aplikacje

Moje doświadczenia z podłogą SmartFloor dotyczą głównie pracy z uczniami w klasach 1-4, jednak część aplikacji stosowałam w klasach starszych, a także podczas zajęć indywidualnych. Poniżej zamieszczam opis kilkunastu aplikacji, z których chętnie korzystam w swojej pracy, wraz z opisem przebiegu działań. Do wybranych ćwiczeń podstawowych, które już same w sobie stanowią skuteczne narzędzie utrwalania treści dydaktycznych, dodałam propozycje zadań opcjonalnych. Stanowią one podsumowanie aktywności realizowanych z wykorzystaniem SmartFloor, a jednocześnie mogą posłużyć do rozwinięcia i rozszerzenia materiału zawartego w aplikacjach.

 

Lilies Letters (pakiet Red Bus)

Obszar językowy: literowanie

Przebieg:

Uczniowie stoją w rzędzie i każdy z nich kolejno wskakuje na liście z literami wskazanymi w wyrazie. Pozostali uczniowie obserwują jego działanie i kiedy uczeń wskakuje na daną literę alfabetu, a lektor głośno ją wypowiada, wszyscy wspólnie powtarzają literę. Na koniec każdego wyrazu nauczyciel prosi uczniów o podanie znaczenia w języku polskim. W grupie bardziej zaawansowanej (kl. 3-4) i w zależności od czasu, chętni uczniowie po każdym wyrazie samodzielnie go literują.

Ćwiczenia opcjonalne:

Uczniowie wracają na swoje miejsca, a nauczyciel dzieli klasę na grupy. Zadaniem każdej grupy jest zapisanie na kartce wszystkich słów, które pojawiły się w ćwiczeniu. Wygrywa zespół, który zapamiętał ich najwięcej. Inną opcją jest dyktando – nauczyciel literuje wyrazy, które pojawiły się w ćwiczeniu z podłogą, a uczniowie zapisują je w zeszytach.

 

Hop On (pakiet Red Bus)

Obszar językowy: liczebniki główne od 1 do 20.

Przebieg:

Uczniowie ustawiają się w rzędzie i po kolei dopasowują zapis cyfrowy liczebnika z biletu pasażera do jego formy słownej, która znajduje się na nadjeżdżającym autobusie. Reszta klasy głośno powtarza liczebnik za lektorem.

W wersji alternatywnej ćwiczenia dźwięk jest wyciszony – uczeń samodzielnie odczytuje wyraz z autobusu i wskazuje odpowiadający mu liczebnik.

 

Shop (pakiet Red Bus)

Obszary językowe: produkty żywnościowe, liczebniki główne, komunikacja w sklepie, rzeczowniki policzalne i niepoliczalne.

Przebieg:

Uczniowie ustawiają się w rzędzie i kolejno wskakują na produkt, o który poprosił klient. Wskakując na odpowiedni obrazek głośno powtarzają nazwę produktu. Następnie wybierają odpowiednią monetę, aby zapłacić. Po wykonaniu zadania uczeń przechodzi na koniec kolejki.

Ćwiczenie opcjonalne:

Przed przystąpieniem do ćwiczenia, nauczyciel rysuje na tablicy ogromny koszyk. Każdy uczeń wykonując ćwiczenie na podłodze interaktywnej zapamiętuje produkt, który “kupił”, a następnie podchodzi do tablicy i rysuje ten produkt w koszyku. Po zakończeniu pracy ze SmartFloor uczniowie wracają na swoje miejsca i następuje podsumowanie zakupów.

Nauczyciel zadaje pytania typu “How many/ how much...?”, “Is/are there any…in the basket?” lub formułuje zdania “There is / isn’t/ are / aren’t … in the basket.”, a uczniowie decydują czy zdania te są prawdziwe czy fałszywe. W bardziej zaawansowanej grupie zamiast rysować produkty w koszyku uczniowie mogą zapisywać ich nazwy, zwracając uwagę na poprawną pisownię.

 

Wardrobe (pakiet Red Bus)

Obszary językowe: kolory, części garderoby.

Przebieg:

Uczniowie ustawiają się w rzędzie. Każdy uczeń odczytuje głośno potrzebną część garderoby, a następnie dopasowuje odpowiedni obrazek i przechodzi na koniec kolejki. Podczas zadania wszyscy uczniowie głośno powtarzają po lektorze wypowiedziane wyrażenia.

Ćwiczenie opcjonalne:

W bardziej zaawansowanej grupie, po dopasowaniu elementów garderoby, każdy uczeń podchodzi do tablicy, aby zapisać nazwę ubrania wraz z jego kolorem. Po zakończeniu tej części, uczniowie w zeszytach rysują postać króla lub królowej, wykorzystując elementy garderoby zapisane na tablicy (nauczyciel określa, ile wyrażeń należy uwzględnić w rysunku). Następnie uczniowie opisują swoje prace ustnie lub pisemnie, używając zwrotów takich jak: The King is wearing… lub The Queen is wearing….

 

English Breakfast (pakiet Red Bus)

Obszary językowe: żywność, liczebniki główne, liczba mnoga rzeczowników, rzeczowniki policzalne i niepoliczalne.

Przebieg:

Uczniowie ustawiają się w rzędzie i pojedynczo podchodzą do podłogi, odczytują z listy produkty, a następnie przeskakują po planszy, tak, aby zebrać je w odpowiedniej ilości. Uczeń, który wykonuje zadanie głośno liczy zebrane przez siebie produkty. W grupie bardziej zaawansowanej, przed przystąpieniem do zadania nauczyciel pyta uczniów jak tworzymy liczbę mnogą rzeczowników, a także zwraca uwagę na rzeczownik “fish”. Następnie uczeń wykonujący zadanie powtarza liczbę wraz z rzeczownikiem np. “One lemon, two lemons.., “. W tej opcji ćwiczenia głos lektora powinien być wyłączony.

Ćwiczenie opcjonalne:

Przed rozpoczęciem zadania z wykorzystaniem podłogi nauczyciel wyjaśnia uczniom, że wspólnie przygotują śniadanie dla dużej liczby osób, co wymaga zebrania wielu składników, a następnie zapisuje na tablicy wyrażenie „Shopping list”. Uczniowie wykonują zadanie na podłodze interaktywnej jak opisano powyżej, jednak po zebraniu produktów każdy z nich podchodzi do tablicy i rysuje swoje produkty w ilościach odpowiadających tym wskazanym na podłodze.

Po zakończeniu pracy z podłogą uczniowie wracają na swoje miejsca, a nauczyciel przeprowadza podsumowanie, zadając pytania takie jak: „How many … do we need?” lub „Do we need any …?”. Nauczyciel zadaje pytania dotyczące, narysowanych rzeczowników i zwraca uwagę na to, jak w jaki sposób określono ilość rzeczowników niepoliczalnych (slices of ..., heads of ..., itp.).

Następnie, uczniowie zapisują w zeszytach pod nagłówkiem „Shopping list” listę produktów wraz z ich ilościami, zwracając uwagę na poprawny zapis rzeczowników w liczbie mnogiej.

Na koniec porównują swoje notatki w parach lub w ramach pracy całej klasy.

 

Bulid the Bridge (pakiet Red Bus)

Obszary językowe: literowanie, elementy wiedzy o Wielkiej Brytanii.

Przebieg:

Przed przystąpieniem do zadania po raz pierwszy, nauczyciel zwraca uwagę na wyświetlony na planszy most - Tower Bridge i podaje kilka faktów dotyczących budowli (np. gdzie się znajduje, jak działa). Uczniowie pojedynczo podchodzą do ekranu i układają wyrazy z pojawiających się liter. Każdy uczeń głośno odczytuje wyraz, który ułożył. Zadanie można przeprowadzić z wyłączonym dźwiękiem, wtedy uczniowie literują wyraz, a następnie odczytują go w całości.

 

Colouring Book (pakiet Red Bus)

Obszar językowy: kolory.

Przebieg:

Uczniowie pojedynczo podchodzą do ekranu i każdy z nich dopasowuje jeden kolor. W wersji rozszerzonej zadania, każdy uczeń zapamiętuje kolor, który dopasował. Po zakończeniu zadania nauczyciel wymienia kolory, a uczeń, który słyszy swój kolor podnosi rękę. Następnie uczniowie głośno wypowiadają swoje kolory.

 

Rain (pakiet Red Bus)

Obszary językowe: słownictwo ogólne, pisownia wybranych wyrazów.

Przebieg:

Uczniowie ustawiają się w rzędzie i każdy z nich “łapie” deszcz z chmurki odpowiadającej pojawiającemu się wyrazowi.

Ćwiczenie opcjonalne:

Nauczyciel rysuje na tablicy ogromną chmurę. Podczas zadania z podłogą każdy uczeń zapamiętuje wyraz, który dopasowuje, a następnie podchodzi do tablicy i zapisuje go w chmurze. Po zakończeniu zadania następuje podsumowanie: wspólne sprawdzenie czy wszystkie wyrazy zostały zapisane poprawnie.

 

Mechaniczny Labirynt - (pakiet Robot Bot)

Obszary językowe: dowolne zagadnienie gramatyczne lub leksykalne; logiczne myślenie i elementy programowania.

Przebieg:

  • Wersja dedykowana aplikacji:
    Ekran jest podzielony, uczniowie tworzą dwie grupy. Zadaniem każdej z nich jest doprowadzenie robota do wyjścia zbierając wszystkie śrubki rozmieszczone w labiryncie.
    Jedna osoba programuje jedna sekwencję ruchów, klika ikonkę “play”, po czym przekazuje pisak kolejnej osobie z drużyny, aż do zakończenia zadania.
  • Wersja z językową treścią dydaktyczną:
    Nauczyciel wcześniej przygotowuje kartoniki z dowolną treścią i umieszcza je (treścią do dołu) na planszach podłogi w miejscach, gdzie wyświetlone są śrubki. Uczeń, który zbierze wirtualna śrubkę, zabiera kartonik. Na kartonikach mogą znajdować się m.in:
    • Litery - drużyna po wykonaniu zadania układa z nich wyraz i podaje jego znaczenie lub układa jak największą ilość słów z zebranych liter.
    • Słowa - drużyna tłumaczy każdy wyraz na język polski lub w starszych klasach -formułuje jego definicję.
    • Obrazki - drużyna musi nazwać/opisać zebrane ilustracje. Obrazki, w szczególności te przedstawiające czynności, mogą posłużyć do utrwalania dowolnych struktur gramatycznych.
    • Rozcięte zdania - drużyna układa zdanie i tłumaczy je na język polski i/ lub buduje na jego podstawie zdania alternatywne.
    • Fragmenty tekstu – uczniowie układają je w odpowiedniej kolejności.
    • Zagadki w języku angielskim.

 

Don’t Wake Up The Queen (pakiet Red Bus)

Obszar językowy: elementy wiedzy o Wielkiej Brytanii, przerwa śródlekcyjna.

Przebieg:

Przed rozpoczęciem zadania nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące Królowej Elżbiety II (np. ile lat rządziła, gdzie mieszkała, jak długo żyła, itp.), a następnie opowiada ciekawostkę o zamiłowaniu Królowej do psów, które wraz z jej podobizną pojawiają się na planszy.

Następnie klasa przystępuje do zadania – tym razem wszyscy współdziałają jako jedna drużyna. Uczniowie dwójkami wbiegają na planszę i wskakują na pojawiające się budziki, tak, aby nie dopuścić ich do Królowej. W równych odstępach czasu nauczyciel woła “Switch!” lub “Change!”, co jest sygnałem do wejścia na planszę kolejnej pary. Zadania uważa się za ukończone kiedy wszystkie pary przeszły przez planszę, a Królowa ani razu się nie obudziła. Aby zadanie nie przeciągało się zbyt długo, można na początku ustalić liczbę tzw. “szans” czyli możliwości popełnienia błędu bez konsekwencji.

Uwagi:

Ze względu na tempo zadania i towarzyszące mu emocje, przed jego rozpoczęciem należy wyraźnie ustalić kierunek wchodzenia na planszę oraz schodzenia z niej, aby uniknąć zderzeń czy uszkodzenia sprzętu.

 

Bieg Przez Płotki (pakiet Mali Odkrywcy)

Przerwa śródlekcyjna - zaspokojenie potrzeby ruchu.

Przebieg:

Uczniowie tworzą pary i ustawiają się na starcie bieżni. Ich zadaniem jest jak najszybsze pokonanie płotków i dotarcie do mety. Po ukończeniu biegu każda para zapamiętuje lub zapisuje na tablicy uzyskany czas. Zwycięża para, która osiągnie najlepszy wynik, czyli najkrótszy czas. Przed pierwszym biegiem warto porozmawiać z dziećmi o przygotowaniach do zawodów i wprowadzić angielskie zwroty, takie jak: Ready, steady, go! Warto zachęcać uczniów również do wzajemnego dopingowania się za pomocą wyrażeń typu: Come on!, Faster! Don’t give up!, itp.

 

Przeciąganie Liny (Pakiet Mali Odkrywcy)

Przerwa śródlekcyjna - zaspokojenie potrzeby ruchu.

Przebieg:

Uczniowie ustawiają się w dwóch drużynach na przeciwległych końcach ekranu. Pojedynczo wchodzą na planszę, aby przeciągać linę. Po zdobyciu punktu, rywalizująca para idzie na koniec kolejki. Gra trwa tak długo, aż każdy uczeń weźmie udział w pojedynku przynajmniej jeden raz.

 

Pop Corn (pakiet Na Wesoło)

Przerwa śródlekcyjna - zaspokojenie potrzeby ruchu.

Przebieg:

Klasa jest podzielona na 2 lub 3 drużyny. Zadaniem każdej z nich jest zdobycie jak największej liczby punktów. Na wykonanie zadania drużyna ma dwie minuty, dlatego nauczyciel dzieli każdą drużynę na pary lub trójki tak, aby wszyscy z drużyny miel możliwość udziału w grze w ciągu tych dwóch minut, np. co pół minuty zmiana pary/ trójki.

Uczniowie wskakują na płomienie pojawiające się na planszy, aby nie dopuścić ich do kolb kukurydzy. Nauczyciel nadzoruje czas i w odpowiedniej chwili woła “Switch!” lub “Change!”, aby na planszę weszła kolejna para/trójka. Po upływie całego czasu drużyna zapisuje swój wynik na tablicy. Na koniec zadania następuje podsumowanie wyników oraz wyłonienie zwycięzcy.

W podobny sposób można korzystać z aplikacji Odgoń muchy (pakiet Mali Odkrywcy).

 

 

II. Refleksje, wnioski i praktyczne wskazówki.

Doskonalenie warsztatu pracy. Praca z podłogą SmartFloor wymagała licznych rozważań dotyczących organizacji i realizacji zajęć. Wnioski wyciągnięte z tych przemyśleń pozwoliły mi systematycznie ulepszać metody pracy, a cennym wsparciem w tym procesie były różne źródła informacji i doświadczenia.

Refleksja własna i modyfikacje. Regularnie analizowałam przebieg zajęć, identyfikując zarówno mocne strony, jak i obszary wymagające poprawy. Dzięki temu mogłam wprowadzać zmiany, które lepiej odpowiadały potrzebom uczniów.

Rozmowy z uczniami. Po zakończeniu zajęć pytałam uczniów o ich odczucia. Zbieranie ich opinii pozwalało mi zrozumieć, co działa dobrze, a co wymaga modyfikacji. Wskazówki od uczniów były nie tylko inspiracją dla mnie, ale również uczyły ich samodzielności i krytycznego spojrzenia na organizację zajęć. Na przykład, uczniowie często zauważali, że przeszkadza im zbyt głośna atmosfera w klasie lub podpowiedzi kolegów, które ograniczały indywidualną pracę. Podczas kolejnych zajęć mogłam się odnieść do tej sytuacji, aby również uczniowie podjęli pracę nad sobą.

Konsultacje z innymi nauczycielami. Dzielenie się doświadczeniami z innymi nauczycielami oraz konsultacje, zwłaszcza w zakresie zarządzania grup i organizacji pracy, pozwoliły mi spojrzeć na swoje działania z nowej perspektywy. Lekcje otwarte, w których uczestniczyli inni nauczyciele, były również wartościowym doświadczeniem. Pozwoliły mi zwrócić uwagę na kwestie, które wcześniej mogłam przeoczyć. Dzięki poszukiwaniu rozwiązań oraz uwzględnianiu opinii uczniów i nauczycieli, mogłam nie tylko poprawić jakość zajęć, ale również wprowadzać bardziej angażujące i efektywne metody pracy. Jednak nie każda lekcja kończy się pełnym sukcesem, a stosowane metody nie zawsze sprawdzają się w każdej grupie. Wpływ na efektywność zajęć mają między innymi takie czynniki, jak wiek dzieci, ich charakter, nastrój w danym dniu, a także liczebność grupy, którą uważam za największe wyzwanie.

Liczna grupa:

Praca z liczną grupą podczas korzystania z podłogi interaktywnej stanowi jedno z większych wyzwań. Choć narzędzie oferuje aplikacje umożliwiające pracę na dzielonym ekranie, wiele aktywności jest projektowanych z myślą o wspólnej pracy całej grupy. Taka organizacja wymaga szczególnej uwagi, aby zapewnić wszystkim uczniom możliwość aktywnego uczestnictwa, a jednocześnie zachować porządek i efektywność zajęć.

Planując zajęcia z liczną grupą należy zastanowić się, jaki ma być cel użycia podłogi SmartFloor w czasie lekcji. Jeśli ilość zadań z podłogą ogranicza się do jednego czy dwóch, a ich celem jest wprowadzenie tematu czy przerwa śródlekcyjna, liczebność grupy nie stanowi większego problemu. Jednak, jeśli większość lekcji jest przeznaczona na pracę z podłogą, zarządzanie liczną grupą wymaga odpowiednich strategii.

  • Dzielony ekran. Ten sposób pracy pozwala na aktywny udział większej liczby uczniów w tym samym czasie, jednak nie wszystkie aplikacje są przystosowane do pracy w tym trybie.
  • Podział zadań w grupie. W niektórych aktywnościach można przydzielić (lub wylosować) uczniom role, takie jak kapitan, pomocnik czy obserwator co ułatwi organizację pracy i da uczniom poczucie odpowiedzialności.
  • Smartfloor jako jedna ze stacji zadaniowych. Praca grup w rotacyjnym trybie stacji zadaniowych (np. SmartFloor, tablica interaktywna, karta pracy) stwarza warunki do maksymalnego wykorzystania czasu lekcji na pracę przez uczniów i zwiększa ich zaangażowanie. Jest to rozwiązanie, które stosuję najczęściej i sprawdza się w większości grup, choć wymaga więcej przygotowań, sprawnego zarządzania czasem, a w najmłodszych liczebnych klasach pomocy drugiego nauczyciela/asystenta, aby osiągnąć założone cele lekcji.
  • Strefy pracy i odpoczynku. Nauczyciel może wyznaczyć zajęcia dla uczniów oczekujących na swoją kolej pracy z podłogą. Celem jest umożliwienie nauczycielowi skoncentrowania się na pracy z uczniami korzystającymi z podłogi interaktywnej, bez konieczności dodatkowego angażowania się w strefę odpoczynku. Zajęcia powinny być spokojne i niewymagające intensywnego nadzoru nauczyciela, ani też specyficznych umiejętności ucznia i nie wzbudzające nadmiernych emocji, aby uniknąć hałasu i zamieszania (np. układanki, proste quizy czy krzyżówki, kolorowanki, kodowanie, itp.).
  • Strategie utrzymania porządku. Wcześniejsze wprowadzenie zasad, do których można się odwołać podczas zajęć, proste i zrozumiałe instrukcje, a także odpowiednie zarządzanie kolejnością i czasem pozwolą uniknąć chaosu i nieporozumień.

SmartFloorowy kodeks klasowy:

Pierwsze zajęcia z użyciem podłogi SmartFloor w danej grupie zwykle rozpoczynam od wspólnego ustalenia zasad zachowania i postępowania. Jednak w miarę kontynuacji zajęć pojawiają się nowe sytuacje, które wskazują na potrzebę refleksji i rozszerzenia klasowego kodeksu o dodatkowe, istotne elementy.

Jakie aspekty warto omówić z uczniami podczas pierwszych zajęć?

  • Ogólne zasady działania urządzenia (jak działa system projekcji i detekcji ruchu, jakich gestów i ruchów wymaga jego obsługa).
  • Zasady bezpieczeństwa i ochrony sprzętu (konieczność zachowania ostrożności wokół elementów technicznych, zakaz stawania na elementach urządzenia takich jak projektor czy przewody, zakaz używania przedmiotów mogących uszkodzić podłogę).
  • Wyznaczenie obszaru, w którym uczniowie mogą przebywać kiedy nie wykonują zadania, aby nie rozpraszać wykonujących zadanie i zachować bezpieczeństwo.
  • Sposób poruszania się po planszy (np. unikanie zasłaniania projektora).
  • Sposób przemieszczania się poza planszą (kierunki i zasady opuszczania planszy po zakończeniu zadania, kierunek kolejki, unikanie przebiegania przez planszę podczas aktywności innych uczestników).
  • Zasady pracy z pisakami (sposób użycia, ochrona przed uszkodzeniem, sposób przekazywania kolejnej osobie).
  • Ogólne zasady porządkowe (współpraca w grupie, szacunek, zasady fair play, wzajemna pomoc).

 

Podsumowanie

Podłoga SmartFloor to niezwykle inspirujące i aktywizujące narzędzie, które wspiera rozwój uczniów w wielu obszarach, takich jak słownictwo, komunikacja i współpraca. Jej zastosowanie na lekcjach języka angielskiego wprowadza elementy zabawy i ruchu, co znacząco zwiększa zaangażowanie uczniów. Dla nauczyciela praca z tym rozwiązaniem może być wymagająca, zwłaszcza na początkowym etapie, obejmującym szczegółowe planowanie zajęć oraz dostosowanie metod pracy do licznej grupy. Jednak dzięki starannemu przygotowaniu i uwzględnieniu wniosków z refleksji zajęcia mogą być prowadzone w sposób skuteczny i satysfakcjonujący. Warto rozmawiać z uczniami i dzielić się spostrzeżeniami z innymi nauczycielami, co pozwala krytycznie spojrzeć na swoje działania.

Ważnym elementem pracy z podłogą jest odpowiednia organizacja przestrzeni w Sali lekcyjnej. Należy zadbać o zapewnienie bezpiecznej i funkcjonalnej strefy do pracy z podłogą, a także wyznaczyć miejsca do innych aktywności lub odpoczynku dla uczniów oczekujących na swoją kolej. Dzięki takiej organizacji możliwe jest utrzymanie porządku, co pozwala na płynne przeprowadzenie zajęć.

Choć liczba aplikacji i zadań w pakietach jest określona, ich rzeczywista ilość zależy w dużej mierze od kreatywności nauczyciela. Podłoga interaktywna daje możliwość tworzenia dodatkowych pomocy dydaktycznych, które mogą wzbogacić i dostosować niektóre zadania do potrzeb programowych czy możliwości uczniów.

Jedynym ograniczeniem pozostaje zakres słownictwa dostępnego w pakiecie przeznaczonym do języka angielskiego – możliwość edytowania treści w zadaniach byłaby cennym udogodnieniem, pozwalającym na jeszcze większą elastyczność w dostosowywaniu materiałów do programu nauczania.

Testowanie podłogi SmartFloor uważam za wartościowe doświadczenie. Choć korzystam z tego narzędzia od wielu miesięcy, jestem zmotywowana do poszukiwania nowych inspiracji i rozwiązań, które wzbogacą moją dalszą pracę.

 

 

Autor artykułu:

Natalia Gaszczyk
Szkoła Podstawowa im. Karola Miarki
w Pielgrzymowicach

 

 

Blog