Multiinterakcja, mobilność, funkcjonalność - to lubię!

19.08.2019

Multiinterakcja, mobilność, funkcjonalność - to lubię!

 

Widziałem ostatnio post na jednej z grup na Facebooku. Znajoma szukała dla swojego 7-latka czegoś więcej niż zabawka, czyli robota edukacyjnego. Oczywiście pod postem nie zabrakło komentarzy polecających przeróżne rozwiązania. Jednak jeden szczególnie utkwił mi w pamięci, a zwłaszcza jego ostatnie zdanie „Co ma robić robot, żeby “jarać” dziecko?”

Ten komentarz wydał mi się szczególnie bliski, gdyż często sam się zastanawiam, jak „rozpalić” moich uczniów, jakie “zabawki” przynieść na lekcje czy z jakich stron i aplikacji korzystać?

Lata styczności z nowymi technologiami oraz doświadczenie nauczyciela, któremu co jakiś czas wpadnie grant lub pieniądze od dyrektora przekonało mnie, że warto inwestować w pomoce, które przyciągną uwagę uczniów nie tylko na jedną lekcję oraz będą na tyle uniwersalne, że będę mógł ich używać zarówno z klasami młodszymi jak i starszymi jak np. robot Codey Rocky.

Nieprzypadkowo wspominam o Codey Rocky. A to dlatego, że ostatnio wpadł w moje ręce na testy produkt, który współpracuje z tym robotem. Nazywa się Smartfloor i jest interaktywną podłogą. Niby nic odkrywczego wszak widziałem już takie podłogi w centrach handlowych, bawialniach czy w kilku szkołach, które odwiedzałem a nawet w mobilnym centrum edukacyjnym FRSE. Jednak Smartfloor zaskoczył mnie różnorodnością.

 

Oczywiście, tak jak każda podłoga, oferuje rozmaite gry i aplikacje, ale to co od razu przykuło moją uwagę to pakiet aplikacji „Przygody robota”, dedykowany dla Codey Rocky, w którym należy sterować robotem w taki sposób, aby zebrać wszystkie grzyby w lesie, posortować owoce i warzywa na farmie czy doprowadzić perłę do muszli. Co więcej, wśród aplikacji znalazłem pakiet wprowadzający w tajniki podstaw kodowania. Zagadki i łamigłówki idealnie sprawdzą się w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej.

Ponieważ na swoich zajęciach w młodszych klasach często wprowadzam gimnastykę śródlekcyjną w postaci tańców i zabaw ruchowych, zabrałem się za szukanie gier wspierających rozwój dużej motoryki. Nie brakuje tu “tupanek” i “przepychanek” ćwiczących sprawność naszych nóg i rąk. Według 7-letniego testera zwycięzcą wśród aplikacji okazała się oczywiście Piłka nożna.

Jednak prawdziwe zaskoczenie było dopiero przed nami. Smartfloor oferuje nie tylko zabawy ruchowe, ale również posiada szereg pakietów i aplikacji dedykowanych specjalnym pisakom interaktywnym. I tak odkryliśmy kolorowanki oraz program do rysowania. Aplikacje wciągnęły zarówno 7 latka jak i młodszą 2 latkę i nagle okazało się, że pomimo różnicy wieku obydwoje potrafią bawić się na tej samej planszy w tym samym czasie (każdy rodzic zrozumie o co mi chodzi).

Okazuje się, że pisaki są czymś więcej niż tylko narzędziem do kolorowanek. Oferta podłogi interaktywnej Smartfloor to między innymi liczne łamigłówki takie jak: Sudoku, klasyczne Szachy i Warcaby jak również gry rozrywkowe, z których szczególnie do gustu przypadł mi Bilard.

 

Wielką zaletą podłogi jest dostosowywanie wielkości wyświetlanego ekranu oraz dzięki mocowaniu na statywie możliwość przenoszenia i ustawiania jej w dogodnym miejscu. Ale najbardziej przydatna okazała się funkcja podziału ekranu nawet na 3 graczy. Dzięki temu nie musiałem martwić, kto pierwszy zagra.

Ogrom dostępnych aplikacji oraz multiinterakcja w postaci sterowania: robotem, ręką/nogą, pisakiem sprawiły, że moje dzieci okupowały Smartfloora całe dnie. Na szczęście miałem chwile dla siebie, kiedy wreszcie szły spać.

 

Sylwester Zasoński
Sylwester Zasoński
Nauczyciel języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 1 w Skarżysku-Kamiennej. Ekspert w zakresie wdrażania i wykorzystania technologii w edukacji. Członek Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. Członek grupy innowacyjnych nauczycieli Superbelfrzy RP. Autor kursów Operon i materiałów edukacyjnych w zakresie programowania, robotyki i TIK. Ambasador Scientix i STEM Alliance. Microsoft Innovative Educator Expert. Autor bloga jedynkakoduje.blogspot.com.
Blog