Współczesne technologie edukacyjne stają się nieodłącznym elementem wspierania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) oraz osób z niepełnosprawnościami (OzN). Dzięki nowoczesnym narzędziom, takim jak podłogi interaktywne, pracownie językowe oraz monitory interaktywne, możliwe jest dostosowanie procesu nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów. Te innowacyjne rozwiązania nie tylko ułatwiają przyswajanie wiedzy, ale także stymulują rozwój sensoryczny i motoryczny, poprawiając koncentrację oraz zaangażowanie uczniów. W artykule przyjrzymy się, jak te technologie wspomagają proces edukacyjny, umożliwiając aktywniejsze uczestnictwo w zajęciach i większą niezależność osób ze SPE i OzN.
Pracownie językowe od Mentor Systemy Audiowizualne są idealnym rozwiązaniem do wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) oraz niepełnosprawnościami, nie tylko w nauce języków obcych. Te nowoczesne pracownie są wyposażone w zaawansowane funkcje, które umożliwiają indywidualne dostosowanie procesu nauczania do zróżnicowanych potrzeb uczniów.
Jednym z kluczowych elementów są pulpity uczniowskie połączone z systemem do przeprowadzania quizów i testów Nova. Same pulpity umożliwiają indywidualne dostosowanie głośności dźwięku w słuchawkach, co jest istotne dla uczniów niedosłyszących.
Z myślą o tych uczniach, pracownie te mogą dodatkowo zostać wyposażone w pętlę induktofoniczną, która pozwala osobom korzystającym z aparatów słuchowych na odbiór czystego i wyraźnego dźwięku. Dzięki temu uczniowie z problemami słuchowymi mogą uczestniczyć w zajęciach na równi z innymi.
Sam proces przeprowadzania testów z wykorzystaniem dedykowanego oprogramowania CreatOR oraz pulpitów Quest znacząco podnosi praktyczność oraz zwiększa dostępność sprawdzania wiedzy uczniów. Dotykowy panel, pozwalający na 5 wariantów odpowiedzi upraszcza proces testowania, a wbudowane narzędzia, które wraz z dedykowanymi stanowiskami, dzięki audiodeskrypcji, pozwalają na zarówno odczyt pytań i wariantów odpowiedzi jak i wydłużenie czasu rozwiązywania testu. To udogodnienie dostępne w pakiecie Access, pozwala na uczestnictwo w zajęciach i przeprowadzanie w tej formie sprawdzania wiedzy uczniom niedowidzącym, którzy nie są w stanie rozwiązywać tradycyjnych sprawdzianów.
Pracownie językowe posiadają również funkcje ułatwiające interakcję z nauczycielem, takie jak przyciski zgłoszeniowe i sygnalizacja odpowiedzi, co upraszcza komunikację osobom z trudnościami w zakresie mowy. Zgłaszanie się za pomocą dedykowanego przycisku pozwala szybko sprawdzić obecność i dostosować aktywne stanowiska do lekcji. Możliwość kolejkowania zgłoszeń oraz łączenie w pary/grupy z uwzględnieniem płci uczniów wpływa na komfort ich pracy, eliminując stres związany z pracą w grupach mieszanych. Porządkuje także przebieg zajęć, zapewniając sprawiedliwy proces zgłaszania się do aktywności.
Niemałym udogodnieniem może być również dostępny we wszystkich pracowniach Recorder, a w pracowni językowej Advanced xTrack - czyli zaawansowany multirecorder. Nagrywanie i późniejsze odtwarzanie indywidualnych wypowiedzi, jak również pracy w parach czy grupach, pozwala uczniom samodzielnie wyłapywać elementy, które są do dopracowania. Same nagrania mogą być pomocne przy archiwizacji i ewaluacji procesu nauki i postępów.
Bezprzewodowe centrum dowodzenia w postaci tabletu z oprogramowaniem sterującym oraz dedykowanego zestawu słuchawkowego Jabra, dostępne w pakiecie Together, pozwala nauczycielom swobodnie poruszać się po klasie, co sprzyja indywidualnemu podejściu do ucznia i monitorowaniu jego postępów na bieżąco.
Bogato wyposażone, nowoczesne pracownie językowe stanowią idealny przykład środowiska ukierunkowanego na praktyczne, przyjazne dla uczniów zdobywanie wiedzy, które nie wyklucza z procesu edukacji uczniów potrzebujących dodatkowego wsparcia.
Kolejnym rozwiązaniem technologicznym jest interaktywna podłoga SmartFloor i jej wykorzystanie w edukacji włączającej.
Popularność podłóg interaktywnych w edukacji rośnie z roku na rok. Warte bliższej uwagi jest wykorzystanie jej również w sektorze SPE.
Ale zacznijmy od początku. Podłogi interaktywne wykorzystują projektory do wyświetlenia treści na podłodze, specjalne czujniki do wykrywania interakcji (najczęściej ruchu) oraz posiadają oprogramowanie, zainstalowane na wbudowanym komputerze. Jest to rozwiązanie wszechstronne, znajdujące zastosowanie zarówno w tradycyjnej edukacji, jak i w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dzięki swojej interaktywności i angażującej formie, podłoga interaktywna może wspierać rozwój uczniów w wielu obszarach, dostosowując się do ich indywidualnych potrzeb.
Jakie korzyści przynosi podłoga interaktywna uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
Podłoga interaktywna może znacząco wpłynąć na rozwój uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poprzez aktywność fizyczną i sensoryczną angażuje dzieci do nauki w sposób, który jest dla nich atrakcyjny i naturalny. Treści wyświetlane na podłodze mogą być dostosowane do potrzeb dzieci, co pozwala na realizację zadań związanych z edukacją specjalną, takich jak zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia sensoryczna czy wspomaganie rozwoju motoryki.
W zależności od potrzeb, możliwe jest wykorzystywanie różnorodnych aktywności – od zadań rozwijających umiejętności językowe, przez gry matematyczne, po ćwiczenia wspierające umiejętności ruchowe. Gry i zadania oparte na multisensorycznej stymulacji pozwalają dzieciom uczyć się poprzez dotyk, ruch, dźwięk i wzrok, co jest szczególnie ważne dla uczniów, którzy lepiej przyswajają wiedzę w oparciu o różne zmysły.
Wraz z podłogą interaktywną SmartFloor oraz dedykowanym pakietem gier Rewalidacja z Happy Stones, możliwym jest wykorzystanie tych stymulacji do prowadzenia zajęć terapeutycznych oraz prowadzenie zajęć z edukacji włączającej. Specjalnie na potrzeby nauczycieli, firma Mentor Systemy Audiowizualne stworzyła Przewodnik po aplikacjach, który może ułatwić prowadzenie zajęć z zakresu SPE, informując o: poleceniach do gry, wskazówkach dla nauczyciela, funkcjach poznawczych wykorzystywanych w trakcie korzystania z pakietu, liczbie uczniów którzy mogą uczestniczyć w takich grach oraz dostępnych poziomach trudności aplikacji.
Wsparcie motoryki i integracji sensorycznej
Podłoga interaktywna SmartFloor to doskonałe narzędzie do pracy nad poprawą motoryki dużej i małej. Dzięki możliwości wykonywania zadań ruchowych, takich jak skakanie, chodzenie po wyświetlanych ścieżkach czy interakcja z obrazami za pomocą dłoni, dzieci mogą ćwiczyć koordynację ruchową oraz zwiększać swoje zdolności motoryczne. W połączeniu z ćwiczeniami integracji sensorycznej, podłoga może pomóc uczniom lepiej przetwarzać bodźce zewnętrzne, co wpływa na poprawę koncentracji, orientacji przestrzennej oraz percepcji wzrokowej i słuchowej.
Część gier na podłodze interaktywnej SmartFloor wykorzystuje aspekty dźwiękowe oraz muzyczne w swoich aplikacjach. W większych pomieszczeniach, lub przy większej liczbie graczy, przydatna będzie wersja Audio – z dodatkowymi głośnikami 2 x 20 W, zamontowanymi wewnątrz urządzenia.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i terapia rewalidacyjna
Interaktywne projekcje mogą stanowić uzupełnienie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i terapii rewalidacyjnej, wspierając nauczycieli w codziennej pracy z dziećmi, wymagającymi dodatkowej uwagi. Oprogramowanie podłogi interaktywnej oferuje różnorodne gry i ćwiczenia dostosowane do potrzeb uczniów, które pozwalają na rozwijanie umiejętności językowych, logicznych oraz matematycznych. W szczególności dla dzieci z trudnościami w nauce, możliwość korzystania z narzędzi wizualno-ruchowych może przyczynić się do efektywniejszego przyswajania wiedzy i poprawy wyników edukacyjnych.
Dla ułatwienia pracy z podłogą interaktywną, oferujemy również wariant na statywie mobilnym. Dzięki tej opcji, urządzenie możemy wykorzystać w różnych pomieszczeniach: indywidualnych salach terapeutycznych, tradycyjnej klasie szkolnej, świetlicy czy w zwykłym pokoju. Wielkość obrazu możemy zmienić poprzez wysokość montażu i bez problemu dostosować podłogę interaktywną SmartFloor do mniejszych pomieszczeń.
Dostosowanie do różnych rodzajów niepełnosprawności
Podłoga interaktywna może być również wykorzystywana w pracy z uczniami z niepełnosprawnościami ruchowymi. Dzięki przenośnym konstrukcjom i możliwości montażu na statywie jezdnym, urządzenie może być ustawione na wymaganej wysokości, na przykład na wysokości wózka inwalidzkiego. Interakcje mogą odbywać się za pomocą pisaków, co pozwala na wykonywanie bardziej precyzyjnych działań, a nawet korzystanie z gier logicznych i edukacyjnych w wygodny sposób. W połączeniu z programowanymi robotami czy też tabletami, podłoga interaktywna daje szerokie możliwości dostosowania aktywności do potrzeb każdego ucznia.
Na bazie tego konceptu utworzyliśmy wariant urządzenia w postaci SmartFloor 2in1. Wykorzystanie podłogi interaktywnej z dostosowanym wielkością stołem, umożliwia naukę i zabawę dla uczniów z niepełnosprawnościami ruchowymi. Dzięki opcji dzielenia obrazu na 4 obszary robocze, mamy możliwość wykorzystania projekcji dla wielu uczniów jednocześnie, którzy korzystając z opcji interaktywnych pisaków, mogą rozwiązywać gry logiczne i matematyczne w tym samym czasie. Co więcej, wykorzystanie interakcji dłonią w pakiecie Mistrzowie zręczności, czyli zestawie gier rywalizacyjnych i zręcznościowych, pozwala na granie w tak kultowe gry, jak Cymbergaj czy tenis stołowy.
Możliwości interakcji na różnych poziomach
Podłoga interaktywna umożliwia różne rodzaje interakcji, w tym ruchowe, dotykowe oraz przy użyciu specjalnych pisaków lub robotów. Uczniowie mogą korzystać z szerokiej gamy gier i aplikacji, które pomagają rozwijać kreatywność, uczą podstaw programowania, a także wspierają naukę języków obcych czy matematyki. Możliwość pracy w grupie, na przykład podczas gier zespołowych, sprzyja również rozwijaniu umiejętności społecznych i współpracy.
W rozwiązaniu SmartFloor posiadamy aż 5 rodzajów interakcji: ruch, pisak, robot, tablet oraz dłoń. Rozbudowana baza gier, zawierająca ponad 34 zróżnicowane pakiety o różnej tematyce, dostosowane do potrzeb edukacyjnych, daje nam pokaźną bibliotekę gier i zabaw.
Wnioski
Wykorzystanie podłogi interaktywnej w edukacji specjalnej przynosi wiele korzyści, zwłaszcza w kontekście wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Interaktywna forma nauki, oparta na ruchu i wielozmysłowej stymulacji, pozwala na dostosowanie treści do indywidualnych potrzeb dzieci oraz zachęca do aktywnego uczestnictwa w zajęciach. Dzięki różnorodnym możliwościom interakcji oraz łatwości adaptacji, podłoga interaktywna może stać się cennym narzędziem wspomagającym rozwój dzieci na różnych poziomach edukacyjnych.
Najpopularniejsza obecnie technologia implementowana do szkolnych sal to monitory i stoły interaktywne myBoard. W erze cyfrowej transformacji, edukacja zyskuje nowe, fascynujące narzędzia, które zmieniają sposób, w jaki sposób się uczymy. Monitory i stoły interaktywne myBoard to innowacyjne urządzenia, które łączą w sobie funkcje dotykowego ekranu, komputera i tablicy multimedialnej, tworząc wszechstronne centrum nauki i kreatywności.
Wyobraźmy sobie klasę, w której tradycyjna tablica została zastąpiona ogromnym, dotykowym ekranem o krystalicznie czystym obrazie. Nauczyciel z łatwością przełącza się między prezentacją, interaktywnym quizem, a wirtualnym eksperymentem naukowym udostępnionym za pomocą jego ulubionego oprogramowania, a uczniowie aktywnie uczestniczą w lekcji, poruszając obiektami na ekranie za pomocą prostych gestów. To nie wizja przyszłości, ale rzeczywistość, którą oferują monitory interaktywne firmy Mentor Systemy Audiowizualne.
Teraz przenieśmy się do przedszkola, gdzie najmłodsi z ekscytacją odkrywają niezwykły stół, który zamienia naukę w pełną przygód zabawę. Dzieci z entuzjazmem układają puzzle, stawiają pierwsze kroki w świecie kodowania i z ciekawością odkrywają interaktywne mapy świata. Ten interaktywny stół sprawia, że nauka staje się ekscytującą przygodą, rozwijającą nie tylko ich wiedzę, ale także umiejętności społeczne i koordynację ruchową.
Nowoczesne urządzenia myBoard są świetnym rozwiązaniem dla edukatorów. Dzięki nim, nauczyciele mogą tworzyć dynamiczne, angażujące lekcje, dostosowane do uczniów. Wizualizacje skomplikowanych koncepcji naukowych, interaktywne ćwiczenia językowe czy wirtualne wycieczki po odległych zakątkach świata - wszystko to staje się możliwe na monitorach myBoard.
Co więcej, monitory i stoły interaktywne myBoard otwierają drzwi do edukacji włączającej tj. wspierającej. Dzięki funkcjom takim, jak powiększanie tekstu, regulacja jasności, zdalnej kontroli czy możliwość zmiany wysokości ułożenia urządzenia, stają się nieocenionym wsparciem dla uczniów z różnymi niepełnosprawnościami. Technologia ta niweluje bariery, umożliwiając każdemu dziecku pełne uczestnictwo w procesie edukacyjnym.
Od strony technicznej, urządzenia te imponują swoimi możliwościami. Monitory o przekątnej sięgającej 98 cali takie jak np. Grey Arrow, oferują obraz w oszałamiającej rozdzielczości 4K, zapewniając czytelność nawet z końca sali lekcyjnej również dla uczniów z problemami wzrokowymi. Technologia multi-touch pozwala na jednoczesną pracę wielu uczniów, wspierając projekty grupowe i współpracę. Wbudowany nowoczesny system Android 13 w monitorach myBoard Panda, otwiera dostęp do tysięcy edukacyjnych aplikacji, podczas gdy połączenie z Internetem umożliwia szybki i bezproblemowy przegląd treści edukacyjnych z całego świata.
Z kolei stoły interaktywne eFun, łączą w sobie moc komputera, technologię monitora z intuicyjnością dotykowego interfejsu. Wyposażone w wydajne parametry są gotowe na najbardziej wymagające zadania edukacyjne. Ich mobilność i angażujący wygląd, oraz w niektórych modelach regulowana wysokość sprawiają, że mogą być łatwo dostosowane do różnych grup wiekowych i scenariuszy edukacyjnych np. dzieci z niepełnosprawnościami ruchowymi.
Wyposażone są w dodatkowe porty, umożliwiające podłączenie urządzeń, takich jak mikroskopy cyfrowe czy kamery dokumentowe, jeszcze bardziej rozszerzając ich możliwości edukacyjne. Systemy chłodzenia zastosowane w monitorach i stołach interaktywnych zapewniają cichą pracę, nie zakłócając koncentracji uczniów, co również sprzyja lepszemu zdobywaniu wiedzy.
Innowacyjne urządzenia myBoard idealnie wpisują się w wymagania współczesnej podstawy programowej. Wspierają rozwój kompetencji cyfrowych, umiejętności pracy zespołowej i krytycznego myślenia - kluczowych umiejętności XXI wieku. Umożliwiają realizację interdyscyplinarnych projektów, łącząc nauki ścisłe z humanistycznymi w sposób naturalny i angażujący.
Monitory i stoły interaktywne myBoard to duży krok w stronę nowoczesnej edukacji. Przekształcają one pasywne słuchanie w aktywne doświadczanie, abstrakcyjne koncepcje w namacalne interakcje, a tradycyjne lekcje w inspirujące sesje odkrywania wiedzy. W świecie, gdzie technologia jest wszechobecna, te urządzenia przygotowują uczniów do świadomego i kreatywnego wykorzystywania narzędzi cyfrowych w przyszłej karierze i życiu codziennym.
Podsumowując, monitory i stoły interaktywne myBoard to nie tylko ekrany - to okna na świat wiedzy, narzędzia rozwijające kreatywność i platformy do współpracy! Reprezentują one nową erę w edukacji, gdzie technologia nie zastępuje tradycyjnych metod nauczania, ale je wzbogaca i rozszerza, otwierając przed uczniami i nauczycielami nieograniczone możliwości rozwoju i odkrywania.
Połączenie nowoczesnych technologii w postaci pracowni językowych, podłóg i monitorów interaktywnych oraz funkcji tych urządzeń wspierających różne potrzeby uczniów sprawia, że przedstawione powyżej rozwiązania od Mentor Systemy Audiowizualne idealnie nadają się do pracy z uczniami z szczególnym uwzględnieniem osób z SPE i niepełnosprawnościami, tym samym oferując równe szanse w procesie edukacyjnym.
Autorzy artykułu:
Product Manager podłogi interaktywnej Sebastian Rorbach
Product Manager pracowni językowej Sylwester Zasoński
Product Manager monitorów interaktywnych Wojciech Pieńkowski