Pracownia EKO-STEAM w przedszkolu

09.07.2024

Pracownia EKO-STEAM w przedszkolu

 

"Kto ty jesteś? - Polak mały" to nowy program Ministra Edukacji dla przedszkolaków w ramach, którego dofinansowane zostaną m.in. projekty rozwijające kreatywność dzieci zgodne z ideą STEM.

Mamy na to odpowiedź! Naszą propozycją dla modułu „Odkrywcy świata” jest pracownia EKO-STEAM, która w niebanalny sposób przybliży przedszkolakom tajniki świata przyrody.

Zajęcia z mini szklarnią to wspaniała okazja do włączenia dzieci w świat natury. Przygotowane w ramach obudowy dydaktycznej gry i zabawy wciągają nie tylko w zagadnienia przyrodnicze, ale zachęcają do kooperacji i koncentracji na osiągnięciu ekologicznego celu.

 

Korzyści edukacyjne:

  1. Nauka o przyrodzie: Szklarnia jest doskonałym miejscem do obserwacji cyklu życia roślin, od kiełkowania do kwitnienia i owocowania. Dzieci poznają różne rodzaje roślin, ich potrzeby i sposób pielęgnacji.
  2. Doświadczanie przyrody: Praca z roślinami pozwala dzieciom na kontakt z naturą w bezpiecznym i kontrolowanym środowisku. Mogą dotykać ziemi, obserwować kwiaty, sprawdzą, co wpływa na ich wzrost (dostęp do światła, dostęp do wody).
  3. Rozwijanie odpowiedzialności: Opieka nad roślinami w szklarni uczy dzieci odpowiedzialności i troski o rośliny. Ważne jest regularne podlewanie roślin i dbanie o ich dobrostan.
  4. Współpraca: Praca w szklarni jest okazją do pracy w grupie – dzieci mogą razem sadzić rośliny, podlewać je i obserwować ich rozwój.
  5. Postępowanie według zasad i instrukcji: Dzieci dowiadują się, jakie są zasady korzystania z narzędzi w szklarni. Poznają zasady hodowli roślin i podążają za instrukcjami nauczyciela lub opiekuna.
  6. Rozwijanie świadomości korzyści z uprawy roślin: Zajęcia uświadamiają, że dzięki hodowli roślin ludzie mogą kupować warzywa i owoce do codziennego spożycia.
  7. Wspieranie postaw proekologicznych: Dzieci dowiadują się, że wyhodowanie warzyw i owoców wymaga dużo pracy i wiedzy, co w konsekwencji uczy troski o środowisko naturalne i zapobiega marnowaniu żywności.

 

Korzyści rozwojowe:

  1. Rozwój małej motoryki: Praca z ziemią, małymi narzędziami i nasionami pomaga rozwijać motorykę małą dzieci.
  2. Rozwój umiejętności poznawczych: Obserwacja wzrostu roślin i eksperymentowanie z różnymi warunkami uprawy pomaga rozwijać umiejętności poznawcze dzieci.
  3. Wzmacnianie poczucia własnej wartości: Udane wyhodowanie rośliny od nasionka wzmacnia poczucie własnej wartości dzieci i daje poczucie satysfakcji.

 

Pracownia EKO-STEAM w przedszkolu

 

Scenariusze zajęć w mini szklarni:
  1. Sadzenie nasion: Dzieci sadzą różne nasiona kwiatów, warzyw lub ziół. Następnie obserwują, jak nasiona kiełkują i rozwijają się w rośliny.
  2. Pielęgnacja roślin: Dzieci uczą się podlewać rośliny, usuwać chwasty i rozluźniać ziemię. Uczą się, kiedy należy sadzić różne rośliny, w jakiej odległości od siebie je sadzić.
  3. Zbiory: Dzieci zbierają owoce i warzywa wyhodowane w szklarni, poznają ich kolory, zapachy.
  4. Przesadzanie roślin: Dzieci dowiadują się, w jakich okolicznościach warto przesadzić roślinę, w jaki sposób to zrobić.
  5. Tworzenie tabliczek do roślin: Zajęcia polegające na pisaniu, malowaniu, ozdabianiu tabliczek do roślin.

 

Przed założeniem mini szklarni w przedszkolu należy wziąć pod uwagę:
  1. Dostęp do światła słonecznego: Rośliny w szklarni potrzebują dużo światła słonecznego do prawidłowego wzrostu.
  2. Dostęp do wody: Należy zapewnić regularny dostęp do wody do podlewania roślin.
  3. Bezpieczeństwo: Należy upewnić się, że mini szklarnia jest złożona w miejscu bezpiecznym dla dzieci i że dostęp do niej dzieci uzyskują wyłącznie za zgodą opiekuna lub nauczyciela.

 

Skontaktuj się z nami

 

 

Blog