Pracownie terminalowe cieszą się sporym powodzeniem w szkołach, a intensywna modernizacja sprzętu IT w placówkach oświatowych to niezaprzeczalny fakt. Dlaczego szkoły wybierają terminale? Choć argument finansowy jest tutaj priorytetowy, zastosowanie wirtualizacji pulpitów niesie dużo więcej korzyści. Technologia terminalowa pozwala na szybkie wdrożenie kilkudziesięciu stanowisk, scentralizowane zarządzanie systemem, zdalne wsparcie techniczne, poprawę efektywności i zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników.
Z czego konkretnie składa się terminalowa pracownia komputerowa?
Na pracownię składa się serwer z systemem operacyjnym Microsoft Windows i oprogramowaniem użytkowym, komputer nauczyciela (służy między innymi do zarządzania serwerem i nadzorowania pracy uczniów) oraz stanowiska uczniowskie – monitor, klawiatura, myszka i terminal.
Na pierwszy rzut oka pracownia terminalowa prezentuje się niemal identycznie jak ta zbudowana na tradycyjnych komputerach. Fizycznie różni się wielkością „pudełek”, które znajdują się obok każdego monitora. Nie jest to już wielka obudowa komputera PC, ale małe, bezgłośne urządzenie mieszczące się w dłoni wyposażone w kilka gniazd, do których podłączamy różne kable. To jest właśnie terminal.
Terminal V1 – schemat złącz wejście/wyjście
Mocowanie terminala V1 na monitorze
Oprogramowanie terminalowe vMatrix
Nad wszystkim czuwa oprogramowanie vMatrix Server Manager, które działa na serwerze terminalowym. Poprawia ono funkcjonalność współdzielenia zasobów serwera. To właśnie dzięki niemu możliwe jest sprawne zarządzanie całą siecią terminali. Oprogramowanie umożliwia zarówno konfigurację urządzeń jak i monitorowanie stanowisk końcowych.
Funkcje oprogramowania vMatrix Server Manager:
ekranu vMatrix Server Manager – zarządzanie stanowiskami
Czy administrowanie terminalami jest bardziej skomplikowane niż tradycyjnymi komputerami PC?
Wręcz przeciwnie. Szkoły w ramach wdrożenia otrzymują skonfigurowane i gotowe do pracy kompletne środowisko. Pracownicy szkoły mogą skorzystać z możliwości szkolenia z obsługi pracowni. Wrażenie niepewności mija po pierwszych minutach pracy, bardzo szybko obsługa staje się jasna i intuicyjna, a nauczyciele doceniają komfort, jaki daje oprogramowanie do zarządzania. W praktyce okazuje się, że możliwość zarządzania stanowiskami z jednego miejsca to strzał w dziesiątkę! Komfortowa praca (widzę co robi uczeń) oraz oszczędność czasu i wysiłku włożonego w prace konserwacyjne (np. aktualizacja oprogramowania) – te atuty stają się równie ważne jak wspomniane na początku argumenty finansowe.